SEO, azaz Search Engine Optimalization, magyarul Keresőoptimalizálás. Ismerős szavak, van, aki nagy hangsúlyt fektet honlapja keresőkre (főleg Google) való optimalizálására, van, aki a szerencsére bízza, hogy weboldala vonzza-e a látogatókat.
Az alábbi cikkben összeszedtem a legalapvetőbb, és egyben legegyszerűbben felépíthető technikákat, amikkel a honlapod Google-baráttá varázsolható.
Néhány szó a domain választásról
Hajdanán, az internet hőskorában még fontos volt, hogy a domain név egyezzen a honlap témájával. Ez már nem igaz. Annyira nem, hogy a Google nem is veszi figyelembe a rangsorolásnál, hogy a fődomain micsoda. Ezzel szemben az aloldalak releváns elnevezése az url-ben nagyon lényeges! Pl. "wahavi.hu/cikkek" elérési út (url) a Google számára is beszédes, ami az aloldal tartalmát illeti. A fő domained tehát lehet bármi, ami könnyen megjegyezhető, nem hosszú. Az aloldalak linkje viszont legyen tömör, kifejező, releváns.
A domain végződés magyar vonatkozású honlapoknál célszerűen .hu, más nyelvűeknél (ha a célközönséged pl. Amerika, Nyugat-európa stb.) a .com. A Google nem veszi figyelembe a végződést, ez pusztán a látogatóidnak jelent könnyebbséget a megjegyzésben.
Olvastam olyan tanácsot, hogy jó, ha előre kifizeted 5 évre a domained, mert a Google szereti a hosszútávú honlapokat. Egy Google szakember 10 éves tapasztalata szerint ez nem igaz, tehát ha 1-2 évre hosszabbítod a domained, semmi hátrányt nem fog jelenteni a keresőkben.
Egy weboldal - egy téma
Ha több témában is utazol, minden témádnak külön honlapot kell szentelned. Nagyban megkönnyíted a látgatók és a Google dolgát, ha nem kevered a különböző témákat egy honlapon belül.
Végezz kulcsszó kutatást, legyen kulcsszavakra épített tartalom a weboldaladon!
A kulcsszó kutatás egy külön "szakma". De magadnak is elvégezheted. Egyszerű, de nagyszerű módszer ha magát a Google keresőt használod. Kezdd el beírni a keresőbe a témád legfőbb kulcsszavát (pl. weboldal), és máris megjelennek a kereső mező alatt a releváns szóösszetételek. Ezekre keresnek a legtöbben.
A Google kereső oldalán van egy szakasz (általában az oldal alján), ahol a Kapcsolódó keresések jelennek meg. Ezek is jó támpontot adnak.
Összetettebb elemzést már fizetős szoftverrel érdemes végezni, bár azok megbízhatósága, pontossága erősen kétséges.
Legyen gyors a honlapod!
A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a weboldalak sebességének mérésére. Saját tapasztalatod is lehet, hogy ha egy honlap lassan (3-4 másodpercnél hosszabb idő alatt) töltődik be, akkor már kezdesz fészkelődni. Mi lesz már? Meddig várjak?
Futtasd le a Google sebesség tesztjét, és nézd végig az ajánlásokat a teszteredmény alatt.
Bővebben írtam a gyors honlapok ismérveiről itt.
A mobilverzió elengedhetetlen, sőt!
Az online honlapokat, témától függően, 30-70%-ban mobilról nézik a felhasználók. Ez azt jelenti, hogy a mobilra való optimalizálás nem kérdés többé, hanem alapfelszereltség kell, hogy legyen. Sőt! Egyes témák esetében szinte csak mobilról nézik a weboldaladat, így az asztali verzió másodlagossá válik.
Az a tapasztalatom, hogy táblagépet internetezésre minimális arányban használnak az emberek, tehát a fókusz a mobilokon van.
Legyenek kisméretűek a képek (vagyis épp akkorák, amekkorában megjelennek)
Egy weboldal felhasználói élményét nagyban befolyásolják a minőségi képek. Sőt, tapasztalatom szerint, sokan, főként bizonyos témákban, elsősorban a Google képkeresőjét használják. Tehát egyáltalán nem mindegy, milyen, és mennyire optimalizált képekkel színesíted az oldaladat.
A képekkel kapcsolatos alapszabályok:
- Minél kisebb a képek felbontása, annál gyorsabb a betöltődés. Sokszor tapasztalom, hogy több megabájtos (MB) képek díszítik a honlapot, amik ugyan szépek és élesek, de nagy mértékben lassítják a betöltést. Az optimális felbontás pixelben akkora, amekkorában megjelenik az oldaladon, méretben (kB) pedig a lehető legkisebb (nem nagyobb 100-150kB-nál). Érdemes tömöríteni a képeket online szoftverrel (pl.: https://tinypng.com).
- Mindig töltsd ki a képhez tartozó "alt tag"-et. Ez a kép leírása, ez alapján listázza ki a Google a képkereső oldalán. Tehát fontos, hogy a leírás tartalmazza a kulcsszavaidat!
- Lazy load, azaz fokozatos betöltés. Csak azok a képek töltődnek be, amik éppen látszanak a képernyőn, ezzel jelentős gyorsulást eredményezve. Pluginek használhatók erre a célra, illetve egyes böngészőkbe már alap funkcióként is beépítik ezt a szolgáltatást, aminek kihasználásához a képeket el kell látni a loading="lazy" attribútummal.
- A képeket minden esetben el kell látni méret attribútumokkal (width="", height=""). Ez azért szükséges, hogy ha nem töltődik be azonnal a kép (pl. lazy load miatt), ne ugráljon az oldalad le-fel, hanem a kép helyén egy üres terület jelenjen meg.
Figyelj az egyedi "title" (cím) és "description" (leírás) meta adatokra!
A Google elsősorban a "title" (cím) elem alapján tudja besorolni a honlapodat a megfelelő témákhoz. Ezért kiemelt fontosságú, hogy megfelelő címet adj meg minden egyes oldaladhoz és aloldaladhoz. Ezt a meta adatoknál tudod megtenni, ahol többek között meg kell adnod a leírást (description) is.
A cím felépítése célszerűen: Kulcsszavakat tartalmaző rövid leírás + cégnév.
Például: Weboldal készítés Sopronban | Wahavi honlaptervezés
A leírás mezőben részletesebben kifejtheted ugyanezt, de 150 karakternél ne legyen hosszabb.
Legyen releváns, minőségi tartalom a honlapodon!
A vevők, látogatók szeretnének arról olvasni egy honlapon, amire rákerestek. A relevancia nagyon fontos. Minél szűkebb egy weboldal témája, annál jobban érzik a látogatóid magukat böngészés közben, hiszen arról olvashatnak, ami érdekli őket.
Minőségi tartalom:
- Figyelj a helyesírásra!
- Írj a saját tapasztalataidról is, legyél pontos, és teljeskörű. Sose másolj, sose ollózz össze szövegeket innen-onnan.
Legyen blog vagy tudásbázis a honlapodon!
Ha a cégedet, szolgáltatásodat szeretnéd hirdetni a honlapodon, nem elég egy rövid leírás, és egy "rólunk" oldal. A Google annál pontosabb képet kap egy weboldal tartalmáról, minél több szöveges tartalmat talál, amit elemezhet.
A blog nem más, mint rendszeresen bővített tartalom gyűjtemény, természetesen szigorúan a honlapod témájában. Sok saját tapasztalatot, gyakorlati példákat lehet beleszőni a 300-1000 szavas szövegekbe.
A tudásbázis (vagy GYIK) pedig egy tematikus, rendszerezett gyűjtemény, amiből a látogatód gyakorlatilag mindent megtudhat az adott témában. Nem kell más honlapokat felkeresnie.
Könyvajánló
Végül álljon itt egy remek könyv címe, amiből minden SEO-val kapcsolatos tennivalót megtudhatsz.
Tim Cameron-Kitchen: How To Get To The Top Of Google (The Plain English Guide To SEO)
Igaz, hogy angol nyelvtudás szükséges hozzá...