Keresőbarát honlapok készítése

Keresőbarát honlapok készítése

SEO, azaz Search Engine Optimalization, magyarul Keresőoptimalizálás. Ismerős szavak, van, aki nagy hangsúlyt fektet honlapja keresőkre (főleg Google) való optimalizálására, van, aki a szerencsére bízza, hogy weboldala vonzza-e a látogatókat.

Az alábbi cikkben összeszedtem a legalapvetőbb, és egyben legegyszerűbben felépíthető technikákat, amikkel a honlapod Google-baráttá varázsolható.

Néhány szó a domain választásról

Hajdanán, az internet hőskorában még fontos volt, hogy a domain név egyezzen a honlap témájával. Ez már nem igan. Annyira nem, hogy a Google nem is veszi figyelembe a rangsorolásnál, hogy a fődomain micsoda. Ezzel szemben az aloldalak releváns elnevezése az url-ben nagyon lényeges! Pl. "wahavi.hu/cikkek" elérési út (url) a Google számára is beszédes, ami az aloldal tartalmát illeti. A fő domained tehát lehet bármi, ami könnyen megjegyezhető, nem hosszú. Az aloldalak linkje viszont legyen tömör, kifejező, releváns.

A domain végződés magyar vonatkozású honlapoknál célszerűen .hu, más nyelvűeknél (ha a célközönséged pl. Amerika, Nyugat-európa stb.) a .com. A Google nem veszi figyelembe a végződést, ez pusztán a látogatóidnak jelent könnyebbséget a megjegyzésben.

Olvastam olyan tanácsot, hogy jó, ha előre kifizeted 5 évre a domained, mert a Google szereti a hosszútávú honlapokat. Egy Google szakember 10 éves tapasztalata szerint ez nem igaz, tehát ha 1-2 évre hosszabbítod a domained, semmi hátrányt nem fog jelenteni a keresőkben.

Egy weboldal - egy téma

Ha több témában is utazol, minden témádnak külön honlapot kell szentelned. Nagyban megkönnyíted a látgatók és a Google dolgát, ha nem kevered a különböző témákat egy honlapon belül.

Végezz kulcsszó kutatást, legyen kulcsszavakra épített tartalom a weboldaladon!

A kulcsszó kutatás egy külön "szakma". De magadnak is elvégezheted. Egyszerű, de nagyszerű módszer ha magát a Google keresőt használod. Kezdd el beírni a keresőbe a témád legfőbb kulcsszavát (pl. weboldal), és máris megjelennek a kereső mező alatt a releváns szóösszetételek. Ezekre keresnek a legtöbben.

A Google kereső oldalán van egy szakasz (általában az oldal alján), ahol a Kapcsolódó keresések jelennek meg. Ezek is jó támpontot adnak.

Összetettebb elemzést már fizetős szoftverrel érdemes végezni, bár azok megbízhatósága, pontossága erősen kétséges.

Legyen gyors a honlapod!

A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a weboldalak sebességének mérésére. Saját tapasztalatod is lehet, hogy ha egy honlap lassan (3-4 másodpercnél hosszabb idő alatt) töltődik be, akkor már kezdesz fészkelődni. Mi lesz már? Meddig várjak?

Futtasd le a Google sebesség tesztjét, és nézd végig az ajánlásokat a teszteredmény alatt.

Bővebben írtam a gyors honlapok ismérveiről itt.

A mobilverzió elengedhetetlen, sőt!

Az online honlapokat, témától függően, 30-70%-ban mobilról nézik a felhasználók. Ez azt jelenti, hogy a mobilra való optimalizálás nem kérdés többé, hanem alapfelszereltség kell, hogy legyen. Sőt! Egyes témák esetében szinte csak mobilról nézik a weboldaladat, így az asztali verzió másodlagossá válik.

Az a tapasztalatom, hogy táblagépet internetezésre minimális arányban használnak az emberek, tehát a fókusz a mobilokon van.

Legyenek kisméretűek a képek (vagyis épp akkorák, amekkorában megjelennek)

Egy weboldal felhasználói élményét nagyban befolyásolják a minőségi képek. Sőt, tapasztalatom szerint, sokan, főként bizonyos témákban, elsősorban a Google képkeresőjét használják. Tehát egyáltalán nem mindegy, milyen, és mennyire optimalizált képekkel színesíted az oldaladat.

A képekkel kapcsolatos alapszabályok:

  • Minél kisebb a képek felbontása, annál gyorsabb a betöltődés. Sokszor tapasztalom, hogy több megabájtos (MB) képek díszítik a honlapot, amik ugyan szépek és élesek, de nagy mértékben lassítják a betöltést. Az optimális felbontás pixelben akkora, amekkorában megjelenik az oldaladon, méretben (kB) pedig a lehető legkisebb (nem nagyobb 100-150kB-nál). Érdemes tömöríteni a képeket online szoftverrel (pl.: https://tinypng.com).
  • Mindig töltsd ki a képhez tartozó "alt tag"-et. Ez a kép leírása, ez alapján listázza ki a Google a képkereső oldalán. Tehát fontos, hogy a leírás tartalmazza a kulcsszavaidat!
  • Lazy load, azaz fokozatos betöltés. Csak azok a képek töltődnek be, amik éppen látszanak a képernyőn, ezzel jelentős gyorsulást eredményezve. Pluginek használhatók erre a célra, illetve egyes böngészőkbe már alap funkcióként is beépítik ezt a szolgáltatást, aminek kihasználásához a képeket el kell látni a loading="lazy" attribútummal.
  • A képeket minden esetben el kell látni méret attribútumokkal (width="", height=""). Ez azért szükséges, hogy ha nem töltődik be azonnal a kép (pl. lazy load miatt), ne ugráljon az oldalad le-fel, hanem a kép helyén egy üres terület jelenjen meg.

Figyelj az egyedi "title" (cím) és "description" (leírás) meta adatokra!

A Google elsősorban a "title" (cím) elem alapján tudja besorolni a honlapodat a megfelelő témákhoz. Ezért kiemelt fontosságú, hogy megfelelő címet adj meg minden egyes oldaladhoz és aloldaladhoz. Ezt a meta adatoknál tudod megtenni, ahol többek között meg kell adnod a leírást (description) is.

A cím felépítése célszerűen: Kulcsszavakat tartalmaző rövid leírás + cégnév.
Például: Weboldal készítés Sopronban | Wahavi honlaptervezés

A leírás mezőben részletesebben kifejtheted ugyanezt, de 150 karakternél ne legyen hosszabb.

Legyen releváns, minőségi tartalom a honlapodon!

A vevők, látogatók szeretnének arról olvasni egy honlapon, amire rákerestek. A relevancia nagyon fontos. Minél szűkebb egy weboldal témája, annál jobban érzik a látogatóid magukat böngészés közben, hiszen arról olvashatnak, ami érdekli őket.

Minőségi tartalom:

  • Figyelj a helyesírásra!
  • Írj a saját tapasztalataidról is, legyél pontos, és teljeskörű. Sose másolj, sose ollózz össze szövegeket innen-onnan.

Legyen blog vagy tudásbázis a honlapodon!

Ha a cégedet, szolgáltatásodat szeretnéd hirdetni a honlapodon, nem elég egy rövid leírás, és egy "rólunk" oldal. A Google annál pontosabb képet kap egy weboldal tartalmáról, minél több szöveges tartalmat talál, amit elemezhet.

A blog nem más, mint rendszeresen bővített tartalom gyűjtemény, természetesen szigorúan a honlapod témájában. Sok saját tapasztalatot, gyakorlati példákat lehet beleszőni a 300-1000 szavas szövegekbe.

A tudásbázis (vagy GYIK) pedig egy tematikus, rendszerezett gyűjtemény, amiből a látogatód gyakorlatilag mindent megtudhat az adott témában. Nem kell más honlapokat felkeresnie.

Könyvajánló

Végül álljon itt egy remek könyv címe, amiből minden SEO-val kapcsolatos tennivalót megtudhatsz.
Tim Cameron-Kitchen: How To Get To The Top Of Google (The Plain English Guide To SEO)
Igaz, hogy angol nyelvtudás szükséges hozzá...

A cikk képeit a szerző, Wallon-Hárs Viktor készítette. Másolás, engedély nélküli felhasználás tilos!

Megrendelőim mondták...

Balog Edina, népzenész (balogedina.hu)

Mindig megcsodálom Wallon-Hárs Viktor munkáit, melyek fantáziadúsak, ízlésesek, tükrözik Viktor egyéniségét...

Orbán Júlia, igazgató (Pedagógusok Soproni Művelődési Háza)

Motivációja, elkötelezettsége, precizitása munkája iránt példaértékű. Megbízható, kreatív tevékenysége nagy segítség számunkra.

Harangozó Éva, tulajdonos (Dombóvár-Szőlőhegy nem hivatalos honlapja)

Viktorral honlapot létrehozni, együttműködni kiválóan lehet.

Göncz-Varga Judit, vezető (Lélekgyurma Műhely)

Saját véleményét, ötletét mindig segítő szándékkal tárta felém, mindemellett hagyta, hogy mégis pontosan úgy szülessen meg minden, ami engem és az általam képviselt tevékenységet tükrözi.

Prázmári Mihály, búzafű termesztő (Zöldudvar)

Viktornál már első találkozásunk alkalmával tapasztaltam egy más számára is átvehető nyugalmat, ami egyértelművé vált közös munkánk során.

Váli Béla Edgár, főszerkesztő (OrovosiLexikon.hu)

Személyiségével, látásmódjával, szintézisre és kooperációra törekvésével messze az elvárások fölé képes emelkedni.