Honlap típusok, amiket készítek

Milyen típusú weboldalakat készítettem eddig?

Kezdetben, úgy 2006 körül, egy statikus "HTML" weboldalat alkottam magamnak. A kor trendjének megfelelően csiricsáré, tele felesleges színekkel, formákkal, azonban a tartalma még igencsak érdektelen volt mások számára. Sokat pepecseltem vele, s közben jópár megoldásra rájöttem, vagy épp megkérdeztem nálam járatosabb barátomat.

A következő állomás egy WordPress weboldal volt, természetesen nem sablonos, mert már akkor nagy érdeklődéssel fordultam az egyedi megjelenés felé. Akkoriban még meglehetősen gyerekcipőben járt a ma már világhódító WordPress keretrendszer, és a fapados szerkesztő felület nem nyerte meg a tetszésemet. Mindenesetre a korábbi statikus weblapomat már egy modernebb, dinamikus rendszerre tudtam lecserélni.

Ezután, 2007-ben, az akkori munkahelyem céges honlapja kapcsán, érintőlegesen találkoztam a Drupal keretrendszerrel (CMS = Content Management System). Akkor még szükségszerűségből (én voltam a céges honlap kezelője), de nemsokára már lelkesedésből, tanulni kezdtem a Drupal működését.

Hamarosan megszületett a saját honlapom újabb, immár Drupal alapú változata. Kísérleteztem mindenféle újítással, többek között akkor találtam ki az egy kattintásra működő kontrasztváltó megoldást (leegyszerűsítve: fehér alapon fekete betűkből fekete alapon fehér betűkre váltás lehetősége), amit azóta sem alkalmaztam :-).

Azóta is Drupal alapú weboldalakat készítek. Sok buktatón keresztüljutottam, és mindig sikerült megtalálnom a megfelelő megoldást a felmerülő problémákra, mind technikai, mind dizájn területen.

Készítettem már néhány webáruházat, bár sajnos nem büszkélkedhetek velük, mert már egyik sem működik. Az egyik, személyi okok miatt el sem indult (sör-áruház), a többi pedig profilváltás miatt megszűnt már (egy gyerekhinta, illetve egy LEGO webáruház volt). Az utóbbiban kiélhettem kreativitásomat, jónéhány egyedi ötlettel gazdagítottam a kötelező szerkezetet (a LEGO cég rengeteg elvárást támaszt egy viszonteladó webáruházával szemben).

Weboldal fajták, amiket jelenleg készítek

Címszavakban:

  • Egyszerű, többoldalas bemutatkozó honlap
  • Blog (hasonló az előbbihez, illetve része annak)
  • Egyházi, közösségi portál (összetett felépítés, naponta frissülő tartalom)
  • Portfólió oldal (művészeti bemutatkozó honlap)
  • Egyoldalas, görgetős oldal

Bővebben:

A weboldalakat alapvetően fő tulajdonságaik, illetve használati körük szerint csoportosíthatjuk.

Fő tulajdonságaik szerint lehet:

Egyoldalas (görgetős), vagy többoldalas (minden téma külön oldalon), illetve ezek keveréke.

Az egyoldalas szerkezet hasznos, és praktikus, ha relatíve kevés a tartalmad, és azt szeretnéd, ha kattintgatás nélkül mindent elérhessen a látogatód. Az okostelefonok terjedésével ez a típus is terjedni kezdett, bár SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából nem ajánlott.

Többoldalas volt a világ legelső honlapja is, és azóta is töretlen a népszerűsége. Nagy előnye, hogy nem kell egy oldalra zsúfolni sok tartalmat, a menüpontok szerkezete átláthatóvá és kezelhetővé teszi azt. Ha sokrétű, és mennyiségre is sok a tartalmad, akkor ez a megoldás a célszerű. Keresőoptimalizálás szempontjából azt a verziót ajánlják, mivel minden aloldalnak külön témája van, ami a Google (vagy más keresők) dolgát jelentősen megkönnyíti.

A fenti két típus keveréke olyankor jön szóba, amikor a címlapon (egyoldalas görgetős formában) meg szeretnéd jeleníteni a főbb kategóriákat, de a hosszabb, részletesebb leírásokért már kattintani kell. Célszerű figyelembe venni, hogy ha valamelyik keresőből (pl. Google) érkezik a látogatód, nem valószínű, hogy a címlapon köt ki. Tehát az aloldalakon is szükséges egy alapvető menürendszer felépítése.

Használati kör szerint lehet:

Bemutatkozó honlap, landing page, portál, webáruház.

Az egyszerűbb bemutatkozó honlapok jellemzője, hogy a tartalmakat előre feltesszük, és azokon csak ritkán változtatunk. Természetesen bővíthető, de a cél az, hogy jelen legyél az Interneten, illetve legyen mire hivatkoznod, ha mondjuk az elérhetőségi adataidat vagy épp a vállalkozásod adatait szeretnéd megmutatni, elérhetővé tenni.

A "landing page" egy olyan oldal, ahová az ügyfeled érkezik egy bizonyos marketing folyamat egyik lépcsőjeként. Szimpla, átlátható oldal, kizárólag egyetlen termék bemutatására. Ez lehet egy összetettebb weboldal része/aloldala is, akár önálló webcímmel.

A portál egy olyan összetett weblap, amire akár naponta felkerülnek újdonságok, hírek, programok. Tartalma is sokrétű, akár többen is szerkeszthetik. Jellemzője a dinamikusan frissülő blokkok tömkelege, a friss tartalmak címlapon megjelenő listája. Iskolák, egyházak, közösségi házak honlapjai ilyenek. De ilyen a Sopron anno online helytörténeti gyűjtemény, vagy az OrvosiLexikon tudástára is.

A webáruházakat úgy hiszem nem kell bemutatnom, mert bizonyosan Te is vásároltál már egyik-másiktól. Ugyan készítettem már webáruházakat, mégsem tartozik ez a típus az alapszolgáltatásom körébe. Egyedi megegyezés alapján természetesen elkészítem a webshopodat, de mivel nem követem a törvényi előírásokat, én csak a technikai és dizájn részét vállalom.

Egy régi elfeledett ötletem: Online névjegy

Évekkel ezelőtt kitaláltam, hogy az egyoldalas honlapok mintájára, de sokkal egyszerűbb (csak html, azaz statikus) felépítéssel, lehetne alkotni egy új típust: ez az online névjegy. Igaz, hogy csak kettő készült belőle eddig, az egyik a sajátom volt (már megszűntettem), a másik jelenleg is működik: a Sopron anno névjegye. Amint látod, menüsor nélküli, kizárólag fontos adatokat tartalmazó sallangmentes oldal.

Eredeti célom, amint a neve is mutatja, egy szimpla elérhetőség-lista, egy képpel, és rövid leírással, semmi több. Csatolhatod email lábléchez egy link formájában. Ennyi. Fontos megjegyeznem, hogy a Google (vagy más keresők) számára nem tartalmaz optimalizált adatokat, így nem helyettesíti egy jól felépített honlap meglétét.

Honlap referenciáimat itt találod.

Köszönöm, hogy elolvastad! Keress bátran!

Wallon-Hárs Viktor
egyéni.egyedi.wahavi.