Mennyiség vagy minőség, kulcsszavak és címek (keywords, tags and captions)

A stockfotózáshoz elengedhetetlen a különböző ügynökségek fórumainak olvasása, ahol sok ellentétes tanács, tapasztalat, vagy éppen tévesen értelmezett megállapítás is jelen van. Sokan írják, hogy a feltöltött képek száma a legfontosabb, és minden új stockfotóst (contributor) arra buzdítanak, hogy rendszeresen töltsön fel képeket. Mások 4-500 fotós portfólióval rendelkeznek csupán, és arra esküsznek, hogy a minőségi fotó, pontos kulcsszavazás és releváns leírás többet nyom a latban a mennyiségnél.

Nos, eddigi 1 éves tapasztalatom alapján azt szűrtem le, hogy mindkét vélemény helyes, de csakis együttesen alkalmazva. Vagyis hiába töltesz fel többezer képet, ha sok köztük a hasonló, és a minőség átlagos, akkor nem fogsz többet keresni, mint az, akinek csak néhányszázas portfóliója van, de remek képekből, releváns kulcsszavakkal és leírással. Sőt! A minap olvastam a Shutterstock fórumán, hogy egy 5000+ képből álló portfólióval negyedét kereste egy fotós az egyik hozzászóló 4-500 db-os portfóliójához képest.

Szintén ellentétes vélemények keringenek arról, hogy hány kulcsszót érdemes és miféléket alkalmazni egy-egy képnél. A számomra mérvadó Alamy.com fórumán a tapasztalt "öregek" javaslata rendre az, hogy elegendő 15-20 kulcsszó az 50-80 megengedett helyett, mert sokat árt az eladásaidnak, ha a képeid sokszor jelennek meg irreleváns kereséseknél is. Egyelőre ezt az elképzelést tartom célravezetőbbnek. Lényeges továbbá, hogy a kulcsszavak a kép tárgyára vonatkozzanak, ne a háttérben megbúvó növényekre, emberekre, kerítésre, házakra stb. Tanácsos (kivétel a Dreamstime, ahol nem lehetséges) több szóból álló kifejezéseket is beírni egyetlen kulcsszóként, mert az ily módon címkézett (tag-gelt) képeid előrébb kerülnek egy kereséskor, ha a vevő pontosan azt a kifejezést írja be (szórend nem számít) a keresőmezőbe, mint azon képeid, amelyeken külön kulcsszóként szerepelnek a kifejezés egyes szavai. Jó példa erre az "isolated on white" (fehér hátteres stúdiókép), vagy "directly from above" (felülről fotózott), vagy éppen az "oriented strand board" (OSB préselt lemez). Érdemes minden olyan kifejezést így alkalmazni, amiket általában együtt használunk, ha az adott témáról beszélünk.

Egy szó mint száz, elkezdtem a korábban feltöltött képeim felülvizsgálatát, újrakulcsszavazását, és bizony törlését is, ha a képnek nincs körülhatárolható, jól látható tárgya (pl. egy szép napfelkeltében pompázó madáretető, ami lehet művészi meglátás, de a tárgy, vagyis a madáretető alig kivehető...), vagy nem megfelelő a fehéregyensúly, a kontraszt vagy a színek halványak (elégtelen utómunka). Tehát igaznak tűnik az az elképzelés, miszerint ha a lehetőségekhez mérten rendszeresen töltök fel minőségi, válogatott és kidolgozott képeket, hosszútávon jóval több eladásra számíthatok, mintha a gyors mennyiségi növekedés érdekében minden képet feltöltök, szigorú válogatás nélkül.

Van mégegy lényeges szempont... A képek témája. De erről majd a következő bejegyzésben írok.