wahaviBlog

Idén áprilisban találtam rá a Fine Art America POD (Print on Demand - Nyomtatás kérésre) oldalra, mely némiképp hasonlít ugyan a stock fotós oldalakra, de alapvető különbségek is vannak. Sok a tanulnivaló, a fórumukat (discussions) olvasva sok érdekes apróság, és ellentmondás is kiderül. A legfeltűnőbb különbség az az, hogy itt faliképben kell gondolkodni, nem újság vagy más illusztrációban (ahogy a legtöbb stock fotót használják). Tehát lehet elvont, vagy éppen lenyűgöző egy fénykép, és főképp fesmény, rajz vagy egyéb kétdimenziós műalkotás digitalizált változata is. Itt nem működik a "copy space" elve, azaz a kép egy részének semleges térként való kezelése (a témát az egyik oldalra helyezzük, míg a másik oldalra szöveget tehet, aki megveszi a képet). Te magad teszed rá a szöveget, idézetet, és úgy teszed fel eladásra az alkotásodat.

Sarkallatos kérdés a művészek között a promóció. Mivel a Fine Art America nem reklámozza a képeidet, neked kell azt megtenni. Ez egy alapvető különbség a stock fotós oldalak működéséhez képest, mert ott Te csak passzív fotós vagy, feltöltöd a képeidet, és vársz. Itt azonban hiába várnál. Mint kiderült, a keresési eredmények ransorolása a FAA (= Fine Art America) oldalon belül főként a már eladott alkotásaid alapján történik. Nincs eldásod = hátra kerülsz a keresésben. Amint eladsz egy képet (akár te magad is vehetsz saját képet!), azonnal beindul a gépezet, de csakis házon belüli kereséskor. Tehát reklám, reklám és reklám.

Vannak az oldalon belül versenyek, csoportok, kedvencként való megjelölési lehetőség, valamint hozzászólhatnak a képeidhez. Egyre inkább nyilvánvaló, hogy ezek a lehetőségek csak a jókedv és a motiváció fenntartását célozzák, eladást nem generálnak. Ha nem fizeted be a 30 dolláros prémium díjat, azaz csak max. 25 képet töltesz fel, nem számíthatsz arra, hogy komolyan vegyenek. Sem a művész társak, sem a kereső rangsor.

A vevők köre nagyrészt az USA-ból kerül ki, így célszerűnek látszik (európaiként) nemzetsemleges, vagy amerikai szimbólumo(ka)t lebegtető alkotásokat feltölteni. A címlapon állandóan láthatók az aznap eladott képek, így jól követhetők a trendek.

Ami a reklámozást illeti, vannak ötletek, van, aki esküszik erre vagy arra, de úgy látom, hogy egyedit kell alkotni ahhoz, hogy felfigyeljenek rád. Tehát a tucat naplementék, tájképek és egyéb stock jellegű képek itt nem aratnak nagy sikert. Azonban az idézetes fotók, vagy épp absztrakt festmények igen.