Melyik tárhely/domain szolgáltatót válaszd honlapod részére?

Melyik tárhely/domain szolgáltatót válaszd honlapod részére?

Ha új honlapot készíttetsz, az első kérdés, amivel a honlapkészítőd szembeállít az a tárhely kiválasztása és a domain regisztrálása.

Tisztázzuk is rögtön az elején mit értünk a két szakszó alatt:

  • Tárhely: egy online kapcsolattal elérhető szolgáltatás, ahol tárolhatod a honlapodat és minden hozzá kapcsolódó fájlt. Ez egy szerver számítógép számtalan merevlemezzel, ami egy hőmérséklet ingadozásoktól és áramkimaradásoktól védett teremben van elhelyezve, és egész nap üzemel (0-24 órás szolgáltatás).
  • Domain: a honlapod azonosító neve, amit egy böngésző címsorába beírva, megjelenik a honlapod. Pl. "wahavi.hu".

Tárhely/Domain szolgáltató választása

Az első lépés, amit meg kell tenned új honlapod elkészítése előtt, a szolgáltató választás. Olyan szolgáltatót célszerű választanod, ami tárhelyet és domain regisztrációt is nyújt, márcsak az egyszerűség kedvéért is. Tapasztalatom szerint ha e két szolgáltatást különböző cégeknél rendeled meg, idővel nem fogod tudni követni, mi hol van, mit hova kell fizetned.

Annak idején, amikor 2008-ban megalkottam az első honlapomat, egy tapasztalt szakmabeli barátom javaslatára, a 3 in 1 Hostingot próbáltam ki. Az ügyfélkapcsolat nagyon készséges és gyors, néha még vasárnap is kaptam választ (amivel persze nem élek vissza...). Nekem a személyes hangvétel volt a döntő érv a szolgáltató mellett, bár az áraik is meggyőzőek. Azóta sem találtam olcsóbb, de hasonló minőségű céget, pedig kerestem.

Jópár tárhely/domain szolgáltatóval volt már dolgom, hiszen a meglevő honlapok felújításakor, illetve ha ügyfelem ragaszkodott egy általa ismert szolgáltatóhoz, megtapasztalhattam a versenytársak feltételeit, árait, ügyfélszolgálatát is.

Mekkora tárhelyet válassz új honlapod számára?

  • Ha egy állandó tartalommal üzemelő, kevés oldallal rendelkező honlapod van, akkor bőven elegendő az 750 MB-os tárhely.
  • Ha rendszeresen töltesz fel képeket tartalmazó bejegyzéseket, blogot, híreket, programokat, akkor kezdésnek az 1500 MB-os (1,5 GB) tárhelyet érdemes megrendelni, amit a későbbiekben bármikor bővíthetsz.
  • Webáruház esetén, vagy ha több különálló honlapot szeretnél üzemeltetni, akkor a 2500 MB-os (2,5 GB) tárhely kezdetben elegendő.

Általános szabály, hogy inkább 30-40%-kal nagyobb legyen a tárhely mérete, mint az éppen foglalt hely, hogy ne legyen gond a honlapod által generált ideiglenes fájlok elhelyezése.

FIGYELEM! Nem ajánlott egy tárhelyen 2-3 honlapnál többet üzemeltetni biztonsági okból. Ha a tárhelyet feltörik, akkor minden weboldalad veszélyben van az adott tárhelyen.

Mi számít drága, és mi olcsó tárhelynek?

A tárhelyek/domainek árát egyre több szolgáltató napi/havi díjra bontja le az éves díj helyett, ami nagyon becsapós. Ha azt mondom, hogy napi 20 Ft-ba kerül a tárhelyed, azt hiheted, hogy ennél olcsóbbat biztos nem találsz. Azonban ha felszorozzuk éves díjra, akkor már 7300 Ft-ot kapunk, ami 1 GB-os tárhely esetében már nem a legolcsóbb.

Továbbá érdemes végignézegetni a tárhelyek szolgáltatásait. Korlátlan adatbázis, domain, aldomain tartozhat hozzá? Van ingyenes SSL tanúsítvány? Van korlát a havi adatforgalomra? Van email cím mennyiségi korlátozás? Célszerű olyan szolgáltatót választani, ahol nincsenek korlátozások. Ha egyetlen honlapod van és nem is tervezel többet, akkor természetesen elegendő ha a tárhelyed csak egy domaint és egy adatbázist tud kiszolgálni.

Fontos szempont a tárhelyen tárolt weboldalak sebessége. A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a felhasználói élményre, aminek része a honlapok gyors betöltődése. Ha a tárhely klaszter (cluster - összekapcsolt) szerveren található, az általában lassabb, mint az önálló szerveren levő weboldalak.

CPanel vagy Interworx? Ez a két elnevezés a tárhely kezelőfelületére vonatkozik. A szolgáltatók általában cPanel-t adnak a tárhelyeikhez, ami ugyan kicsit átláthatóbb, de lényegét tekintve nem jobb vagy rosszabb az Interworx-nél. Én mindkettőt használom, és nem látok számottevő különbséget.

A 3 in 1 Hosting árai, ahol a honlapjaimat tárolom, például alacsonynak számítanak a piacon, a tárolt honlapok sebessége kimagasló és a kiszolgálás magas színvonalú. A szolgáltatás korlátlan adatbázis, domain és aldomain tárolására alkalmas (egy tárhelyen belül). Továbbá ingyenes SSL tanúsítványt (https, azaz biztonságos adatátvitel) biztosítanak minden domainhez, ami manapság már elengedhetetlen a Google keresőoldalain való megjelenéshez.

Egy tárhely olcsó vagy drága mivolta tehát erősen függ attól, hogy mit kínál a szolgáltató a tárhelyhez az adott árért cserébe.

Milyen domain nevet válassz új weboldaladnak?

Az alábbi formai szabályokat mindig be kell tartani:

  • ékezet nélküli betűk (.hu domaineknél választható ékezetes változat is!) és számok használhatók,
  • a kötőjelen kívül más különleges karakter nem használható,
  • nem kis- és nagybetű érzékeny a domain, azaz mindegy, hogy WAHAVI.HU vagy wahavi.hu,
  • a domain hossza minimum 2, maximum 40 karakter lehet.

A domain kiválasztásánál figyelembe kell vennünk az értelmezhetőséget. Lehet hosszú a domain, de célszerű kötőjelekkel elválasztani az egyes szavakat. Ha nincs egyéb ötleted, akkor javaslom a frappáns, lényegretörő domaint, ami maga a cégnév, vagy magánszemély esetén a név, illetve a fő tevékenység. Ha fantázianevet választasz, jó, ha könnyen megjegyezhető és értelmezhető a domain.

Fontos, hogy a Google keresője szempontjából lényegtelen, hogy a domain neved tartalmazza-e a tevékenységed kulcsszavait, vagy sem. Ennek nincs hatása a kereső oldalakon elért rangsorolásra.

Bizonyára felmerül benned a kérdés, hogy milyen végződést válassz (.hu, .eu, .com, stb.). Amennyiben a vállalkozásod célközönsége jól behatárolható (pl. Magyarország, EU, vagy más ország), akkor egyértelmű, hogy az ország végződése, illetve a .eu lehet a célszerű. Ha azonban nem tudod ilyen könnyen meghatározni a látogatóid körét, akkor a .com (vagy a .co) jöhet szóba. Szervezeti honlapok esetében a .org, míg információs honlapoknál a .info mutat jobban.

A végződésnek nem annyira a Google keresőmotorja, mint inkább az internetezők megszokásai szempontjából van jelentősége. A magyarok automatikusan a .hu végződést írják egy név után, míg az amerikaiak a .com-ot. Ha van rá lehetőséged, az adott domain név .hu-s és .com-os változatát is foglald le.

Annak a gyakorlatnak nem sok értelmét látom, amikor valaki tucatnyi domaint vásárol össze egyetlen honlaphoz.

Honlap referenciáimat itt találod.

Köszönöm, hogy elolvastad! Keress bátran!

Wallon-Hárs Viktor
egyéni.egyedi.wahavi.

A cikk affiliate linket tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy ha tárhelyedet, domainedet a cikkben szereplő linken keresztül rendeled meg, én jutalékot kapok. Ez neked semmiféle plusz költséget nem jelent!

A cikk képeit a szerző, Wallon-Hárs Viktor készítette. Másolás, engedély nélküli felhasználás tilos!

Megrendelőim mondták...

Harangozó Éva, tulajdonos (Dombóvár-Szőlőhegy nem hivatalos honlapja)

Viktorral honlapot létrehozni, együttműködni kiválóan lehet.

Kós Marianna, mediátor (Elite Mediátor Iroda, Budapest)

Megbízható, precíz, gyors, körültekintő és még annál is szélesebb körű együttműködésre, támogatásra számíthatsz, mint amit vállal.

Balog Edina, népzenész (balogedina.hu)

Mindig megcsodálom Wallon-Hárs Viktor munkáit, melyek fantáziadúsak, ízlésesek, tükrözik Viktor egyéniségét...

Váli Béla Edgár, főszerkesztő (OrovosiLexikon.hu)

Személyiségével, látásmódjával, szintézisre és kooperációra törekvésével messze az elvárások fölé képes emelkedni.

Orbán Júlia, igazgató (Pedagógusok Soproni Művelődési Háza)

Motivációja, elkötelezettsége, precizitása munkája iránt példaértékű. Megbízható, kreatív tevékenysége nagy segítség számunkra.

Göncz-Varga Judit, vezető (Lélekgyurma Műhely)

Saját véleményét, ötletét mindig segítő szándékkal tárta felém, mindemellett hagyta, hogy mégis pontosan úgy szülessen meg minden, ami engem és az általam képviselt tevékenységet tükrözi.